LISETTE DE BAKKER-MALJAARS IN HET ONDERWIJS
Opgroeien op een boerderij…
Ze groeide op een boerderij in Sint Laurens in de omgeving van Middelburg op. Lisette de Bakker-Maljaars is een geboren en getogen Walcherse. Er werd een nieuwe rijksweg van Middelburg naar Veere aangelegd, hierdoor werd in 1999 het bedrijf van haar ouders naar Zaamslagveer verplaatst. Ze kozen er voor om een bestaande minicamping aan de koning Willem III weg uit te breiden tot een landschapscamping Tuinenburg in Zaamslag. Nu is dit de plek van een van haar broers, waar op het boerengolfterrein diverse kamelen en alpaca’s lopen.
Het was een hele reis…
Lisette verhuisde als zestienjarig meisje en haar twee jongere broers met haar ouders mee. Ze bleef wel in Vlissingen op school gaan, ze volgde de mbo-opleiding activiteiten begeleiding. Ze ging met de brommer naar de boot, nam de trein in Kruiningen en pakte de fiets bij haar oom in Oost-Souburg richting Vlissingen. Het was aanpassen in Zeeuws-Vlaanderen, maar een half jaar ieder weekend bij een vriendin logeren hielp enorm. Via het samen stappen vond ze aansluiting bij haar leeftijdgenoten.
Leuk wonen en werken in Axel…
Ze rondde haar mbo-opleiding op haar achttiende succesvol af en startte in de zomervakantie als vakantiekracht op een buitenschoolse opvang. Deze functie sloot niet precies aan bij de doelgroep vanuit haar opleiding maar ze vond het zo leuk dat ze in september besloot te solliciteren op een baan in de BSO in Axel. Op haar twintigste verliet ze de ouderlijke boerderij en ging zelfstandig in Axel wonen. Ze was bijna tien jaar werkzaam voor stichting Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen op de BSO locaties in Axel (bij kindcentrum de Kleine Draak en basisschool St. Antonius).
Meer verdieping via een PABO opleiding…
Nadat de trend was ingezet om BSO via scholen aan te bieden kwam Lisette in aanraking met het onderwijs. Ze had behoefte aan meer verdieping van haar vakkennis en besloot om na vijf jaar werkervaring in de kinderopvang de deeltijd PABO lerarenopleiding in Vlissingen te gaan volgen. Ze kon dit met haar baan combineren door voorschools, tussenschools (overblijf) en naschools te gaan werken. Het hield een drukke tijd in van drie avonden per week direct uit het werk door naar Vlissingen en tussendoor studeren.
Het begin van een nieuwe schoolcarrière…
Na vier jaar hbo-opleiding kwam al snel het opzetten van de BSO+ op haar pad. Er werd voor een kinderopvang een medewerker op hbo-niveau gezocht die samen met een medewerker van Juvent in Hulst een buitenschoolse opvang voor kinderen met een hulpvraag of gedragsproblemen zou gaan opzetten. De vestiging was in een lokaal bij SBO de Brug in Hulst. Na de inrichting en het opstarten van de BSO+ werd Lisette na driekwart jaar door haar PABO stageschool gebeld omdat ze een volledig jaar werk in groep vier voor haar hadden. Dit was een uitdaging die ze niet kon weerstaan. Ze kreeg een eigen klas op een leuke in de regio bekende basisschool bij Stichting Katholiek Onderwijs Hulst (SKO Hulst).
Noodgedwongen gewerkt zonder vast contract…
In de tijd waarin Lisette in het onderwijs startte kregen nieuwe medewerkers geen vaste contacten aangeboden. Hierdoor was zij enige jaren werkzaam als invalkracht, wel voor langere perioden in verband met zwangerschapsverlof. Helaas kreeg ze vaak te horen dat ze haar heel graag in functie wilden houden maar dat dit niet kon wegens gebrek aan geld en plek. Lisette werkte met veel plezier op basisschool Moerschans in Hulst, SBO de Brug in Hulst en SBO De Springplank in Terneuzen. Ze keerde af en toe weer terug voor een volgend verlof, maar een rooskleurig uitzicht voor lange termijn werd niet geboden.
Een periode vol nieuwe uitdagingen…
Inmiddels was Lisette in Kloosterzande gaan samenwonen met haar huidige man Pim. Ze was op zoek naar wat meer financiële zekerheid. Ze waren in 2013 pas getrouwd en hadden een kinderwens. Via zijn werk kwam Pim in contact met Werner Coppieters, eigenaar van I.S.M. Hoek B.V. Timmerbedrijf. Hij was op zoek naar een administratief medewerker. Lisette stond open voor iets nieuws en nam de uitdaging aan. Een week later zat zij op het Dow Chemical Company terrein in een keet achter haar nieuwe bureau. De overgang van een lerarenkamer met overwegend dames naar schaften met acht timmermannen was even wennen. Ondanks het contrast vond Lisette ook hier al vrij snel haar plekje. Ze vond het leuk om in een relatief klein bedrijf op alle terreinen te mogen meedenken en had zeer diverse taken.
Na het stichten van een gezin weer terug naar het onderwijs…
Lisette en Pim kregen in 2015 en 2017 achtereenvolgens twee kinderen. Twee jaar later (2019) kriebelde het bij Lisette om terug te keren naar het onderwijs. Ze raakte in gesprek met een oud-collega die vertelde dat er een vacature op basisschool Moerschans in Hulst was, de basisschool waar zij ooit haar onderwijscarrière begonnen was. Ze raakte in gesprek, maar vond het toch moeilijk om de knoop door te hakken. Ze werkte inmiddels bijna zeven jaar bij van I.S.M. Hoek B.V. en was zich verbonden gaan voelen met dit bedrijf waar ze de afgelopen jaren volop kansen had gekregen. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en in maart 2020 maakte ze toch als herintreder de overstap naar het onderwijs. Het werd een combinatie van basisschool Moerschans en St. Willibrordusschool in Hulst, beide behorend tot SKO Hulst.
Het begin van de coronacrisis…
Het blije gevoel duurde maar twee dagen, want de coronacrisis kwam om de hoek kijken en de scholen gingen dicht. Lisette en haar nieuwe klasje moesten elkaar via digitaal onderwijs leren kennen, dit was voor iedereen een rare gewaarwording. Ze kreeg support van een enthousiast team, dat gaf haar al snel volop inspiratie om de online momenten vorm te geven. Gelukkig kwamen de kinderen uiteindelijk ook weer terug naar school en begon de uitdaging pas echt. Lisette voelde zich direct op haar plek, het gaf haar nieuwe energie en een fijn gevoel.
Een nieuwe vorm van lesgeven…
Sinds afgelopen zomervakantie is Lisette alleen op de St. Willibrordusschool in Hulst werkzaam. Ze begon met groep drie om vervolgens na de kerstvakantie een derde kleuterklas op te starten. Lisette maakt het lokaal met een houten bouw- en huishoek voor de kleuters graag extra gezellig. De cirkel werd mooi rond toen ze met materiaal van haar vorige werkgever diverse spullen samen met haar man Pim in elkaar kon schroeven en verven. De klas inrichten en uitkijken naar de kennismaking met de kinderen kwam plots in een ander licht te staan toen opnieuw een sluiting van de basisscholen werd aangekondigd. Het werd opnieuw een online kennismaking. Samen met enthousiaste collega’s zijn ze constant bezig om deze nieuwe vorm van les geven telkens opnieuw vorm te geven. Ze proberen nieuwe ideeën uit en spelen in op zaken die onverwachts op hun pad komen zodat ze deze weer in goede banen kunnen leiden. Het onderwijs heeft een nieuwe dimensie en uitdaging gekregen. Het gemis van de kinderen is telkens weer het grootste obstakel dat overwonnen moet worden.
Hoe is het nu op school…
Momenteel zijn de klassen weer gevuld en geniet Lisette van al de vrolijke gezichtjes en het spelen en leren van de kinderen. Ze mogen nog geen klassen met elkaar mengen en verkouden kinderen moeten thuis blijven of getest worden. Het valt bij Lisette op school gelukkig allemaal mee en ze kunnen en mogen doorgaan. Het team onderhoudt geregeld contact met de ouders via een speciale app zodat zij ook op de hoogte blijven van alles wat er in de klas gebeurt nu ze niet binnen mogen komen.
Tekst & layout: Rosette de Schaap